Lidé již rok kutí doma v karanténách, budují podkroví, pracovní kouty, ale i nové trávníky, živé ploty či pergoly

Ilustrační foto, zdroj: Hecht

Omezení spojená s koronavirem jsou již dlouhá. Lidé jsou téměř rok omezeni ve svých aktivitách, tráví doma většinu svého volného času a často z domova i pracují. Na své domovy se tak více soustředí a mají čas je vylepšovat. Růst zájmu zákazníků a prodejů potvrzují hobbymarkety, ale i další prodejci a výrobci ze segmentu vybavení domácnosti.

„Lidské potřeby a touhy, doslova celý způsob života, se za poslední rok proměnily radikálním způsobem. Od jara 2020 zaznamenáváme skokově zvýšenou poptávku,“ říká Jan Kovačka, majitel sítě prodejen HECHT – specialista na zahradu. „Lidé totiž doma a na svých zahradách tráví mnohem více času a žijí ve svém domácím prostředí mnohem intenzivněji. A vidíme i konkrétní změny ve způsobu chování zákazníků, například ti, kteří ještě nedávno preferovali na své zahradě okrasné květiny, teď zahradu proměňují na spíše užitkovou, chtějí si pěstovat vlastní zeleninu a ovoce.

Jinými slovy: tam, kde ještě dříve dominovaly růže a túje, budou letos zeleninové záhony,“ dodává Kovačka. Růst prodejů potvrzuje i český výrobce zrcadel Amirro. Prodeje konečným zákazníkům meziročně navýšil o 15 %, na e-shopu pak dokonce o 45 %.

Podle informací stavební společnosti Wirtuuu lidé buď svépomocí nebo se stavebními firmami rekonstruují své byty, domy i zahrady. „V bytech převažují rekonstrukce a nejrůznější vylepšení. Co se týče majitelů domů, ti často rekonstruují nevyužité prostory, jako jsou půdy nebo sklepy. Časté jsou také úpravy zahrad, léta odkládané stavby pergol, posezení, venkovních krbů či bazénů,“ říká Jiří Bonk, ředitel stavební společnosti Wirtuuu.

Lidé si také častěji vylepšují své domácnosti a řeší přívod přirozeného světla do bytu či domu. „Zájem o světlovody je od loňského jara velký. Lidé mají čas se rekonstrukcím věnovat a také si upravují nevyužité kouty nebo chodby na pracovní místa, protože jsou nuceni více pracovat z domu na home office,“ říká Jakub Brandalík, ředitel společnosti Lightway.

Zajímavý fenomén lze pozorovat i v segmentu nákupu nemovitostí. Lidé totiž už při výběru počítají s tím, že se omezení mohou stát běžnou věcí. „Lidé se přizpůsobují nové situaci a když vybírají nové bydlení, preferují před nákupem bytu v Praze pořízení domku se zahrádkou nedaleko od města. Důležité potom také je, aby v domě byla samostatná pracovna,“ říká Kamil Dunaj z realitní a developerské společnosti Getberg.